Reklamera en produkt

Så fort du märker att något är fel på din köpta Uhip-produkt är du välkommen att göra en reklamation.

Reklamera ett använt plagg

Registrera ett ärende, du svarar på några frågor och laddar upp en bild, det tar bara någon minut. Om du gjorde köpet i vår webbshop så ha ditt ordernummer tillhands, annars går det bra att lämna fältet för ordernummer blankt och registrera ett ärende ändå.

När vi fått in ditt ärende återkommer vi till dig så snart vi kan. Normalt inom 2-5 arbetsdagar. Under högsäsong, kampanjer och semestertider kan handläggningstiden för reklamationer ta ca 14 dagar.

Vi tar inte emot reklamationer i butiken i Täby.

Registrera ett ärende

Reklamera ett nytt oanvänt plagg

Följ instruktionerna för en retur, ringa in orsaken "Defekt" på följesedeln. Förtydliga gärna att det gäller en reklamation på följesedeln som du skickar med i paketet. Gör sedan en retur med returetiketten du fick med i ditt paket. Om du önskar beställer du därefter ett nytt plagg i vår webbshop. Så fort vi tagit emot det defekta plagget krediterar vi din faktura.

Vi tar inte emot reklamationer i butiken i Täby.

Dina rättigheter vid fel

Du kan reklamera alla fel som visar sig på en vara. Men säljaren ansvarar bara för felet om det är ursprungligt, det vill säga att felet funnits i varan redan när du tog emot den. Ett ursprungligt fel behöver inte visa sig direkt. Det kan handla om ett ursprungligt fel även om felet visar sig efter viss tid. Ett fel som beror på vanvård, onormalt bruk (handhavandefel), olyckshändelse eller liknande förhållande kan säljaren inte hållas ansvarig för.

Fel som visar sig inom sex månader efter det att varan levererades förutsätts ha funnits vid leveransen om inte annat visas. Om felet visar sig först senare måste konsumenten kunna bevisa att felet funnits redan vid leveransen, det vill säga att det är ett så kallat ursprungligt fel.

Om det visar sig vara ett ursprungligt fel kan du ha rätt att:

  • få varan lagad
  • få en ny, felfri vara
  • få avdrag på priset
  • få köpet att inte gälla längre
  • vänta med att betala

Tänk på det här

  • Det är viktigt att du kontaktar säljaren och berättar om felet så snart som möjligt. Att reklamera inom två månader från det att du upptäckt felet räknas alltid som inom skälig tid.
  • Reklamera skriftligen, till exempel via mejl.
  • Spara en kopia på din reklamation så att du kan bevisa att och när du har klagat till säljaren.
  • Säljaren du har handlat av måste få möjlighet att reparera varan.

Relaterade artiklar

Dragkedjor

Eftersom våra plagg har dragkedjor som en central funktionalitet väljer vi dragkedjor från den ledande tillverkaren på marknaden, YKK.

YKK har lång erfarenhet av att tillverka dragkedjor och genomför noggranna tester innan en dragkedja sätts i produktion.

Läs mer

Ta hand om din Uhip

Med rätt vård kan du och din Uhip vara oskiljaktiga i flera år. Här är några enkla tips för att den ska behålla sin funktion.

Läs mer