Worldwide delivery on uhipwear.com
0 kr

Du har inga produkter i varukorgen.

Reklamationer

Kontakta oss direkt vid fel på din vara. Vi tar det på största allvar.

Rättigheter

Att reklamera betyder att ha en synpunkt eller att lämna ett klagomål. En reklamation innebär att du kontaktar säljaren och berättar vad som är fel med den vara eller tjänst som du har köpt. I Sverige har du alltid tre års reklamationsrätt.

Miljö & utveckling

När du reklamerar i stället för att köpa nytt sparar du pengar och kan bidra till en bättre miljö. Företagen får chansen att rätta till felen och får en skjuts i rätt riktning att tillverka och sälja bättre varor och tjänster.

Vad räknas som fel?

Du kan reklamera alla fel som visar sig på en vara. Varan behöver inte vara trasig för att det ska ses som ett fel. en regnkappa som inte är vattentät är också felaktig eftersom den inte överensstämmer med det du har köpt, alternativt inte är lämpad för det ändamål den i allmänhet används för.

Reklamera ett äldre plagg

Registrera ett ärende, du svarar på några frågor och laddar upp en bild, det tar bara någon minut. Om du gjorde köpet i vår webbshop så ha ditt ordernummer tillhands, annars går det bra att lämna fältet för ordernummer blankt och registrera ett ärende ändå.

När vi fått in ditt ärende återkommer vi till dig så snart vi kan. Normalt inom 3-10 arbetsdagar.

För att göra en reklamation ber vi dig registrera ett ärende

Gäller reklamationen ett helt nytt oanvänt plagg?

Registrera ett returärende nedan. Ha ditt ordernummer till hands samt ange orsak "reklamation". Anteckna koden för fri frakt som du får efter du registrerat ärendet.

Gör sedan en retur med returetiketten du fick med i ditt paket. Viktigt är att du antecknar ärendenumret och att det gäller en reklamation på följesedeln som du skickar med i paketet.

Du beställer därefter ett nytt plagg i vår webbshop, ange rabattkoden i kassan som drar av fraktkostnaden.

Så fort vi tagit emot det defekta plagget krediterar vi din faktura.

Reklamera ett nytt, oanvänt plagg

Dina rättigheter vid fel

Du kan reklamera alla fel som visar sig på en vara. Men säljaren ansvarar bara för felet om det är ursprungligt, det vill säga att felet funnits i varan redan när du tog emot den. Ett ursprungligt fel behöver inte visa sig direkt. Det kan handla om ett ursprungligt fel även om felet visar sig efter viss tid. Ett fel som beror på vanvård, onormalt bruk (handhavandefel), olyckshändelse eller liknande förhållande kan säljaren inte hållas ansvarig för.


Fel som visar sig inom sex månader efter det att varan levererades förutsätts ha funnits vid leveransen om inte annat visas. Om felet visar sig först senare måste konsumenten kunna bevisa att felet funnits redan vid leveransen, det vill säga att det är ett så kallat ursprungligt fel.

Om det visar sig vara ett ursprungligt fel kan du ha rätt att:

  • få varan lagad
  • få en ny, felfri vara
  • få avdrag på priset
  • få köpet att inte gälla längre
  • vänta med att betala

Tänk på det här

  • Det är viktigt att du kontaktar säljaren och berättar om felet så snart som möjligt. Att reklamera inom två månader från det att du upptäckt felet räknas alltid som inom skälig tid.
  • Reklamera skriftligen, till exempel via mejl.
  • Spara en kopia på din reklamation så att du kan bevisa att och när du har klagat till säljaren.
  • Säljaren du har handlat av måste få möjlighet att reparera varan.

Vi försöker alltid att hantera din reklamation så snabbt som möjligt

Normalt återkommer vi inom 3-7 arbetsdagar, under högsäsong (nov-feb) kan det ta lite längre tid.

Problem med din dragkedja?

Våra tvåvägsdragkedjor gör det möjligt för dig att kunna dela dem eller öppna dem från båda håll. Det är viktigt att du ser till att dragkedjan inte kommer i snett då den kan fastna. Se till att dragkedjan är ordentligt fast och inte sitter snett. Om dragkedjan har fastnat är vår rekommendation att "ta i och ta isär den". Fungerar det inte så ta i lite till.

Våra dragkedjor är av bästa tillverkaren YKK och det är 99 gånger av 100 brukar vår rekommendation "ta i och ta isär dem" fungera alldeles utmärkt.

Hjälpte inte informationen?