Det startade med en spegel
Uhip har etablerat sig som en stark leverantör av funktionella ridkläder. Att ersätta obekvämlighet med komfort och underlätta vardagen både för ryttarproffs och glada motionärer är en av Uhips tydligaste ledstjärnor. Historian började en svinkall vinter med att en frusen entreprenör får en idé.
Uhip har etablerat sig som en stark leverantör av funktionella ridkläder. Att ersätta obekvämlighet med komfort och underlätta vardagen både för ryttarproffs och glada motionärer är en av Uhips tydligaste ledstjärnor. Historian började en svinkall vinter med att en frusen entreprenör får en idé.
Men hur började det?
Vi tar oss tillbaka till en svinkall vinter för nio år sedan. Där hittar vi en frusen entreprenör som får en idé, ser möjligheter där andra hellre ger upp och som därefter sett till att tusentals ridentusiaster känner sig både varmare och bekvämare i stallmiljön och på hästryggen.
December 2010 - hela landet är drabbat av den bitande kylan
December 2010 ska bli känt som den kallaste i Sverige på 100 år. Hela landet är drabbat av den bitande kylan. Den vintern, i Näsbypark norr om Stockholm, får hobbyryttaren Ulrika Falkman en täckkjol i present av sin man. När hon står framför spegeln noterar hon en detalj. Något som kunde ha gjorts bättre. Kjolens dragkedjor är placerade på sidorna.
– Där tändes en lampa inom mig. Något sa mig att om man vrider på kjolen och placerar dragkedjorna bak och fram istället för på sidorna skulle kjolsidorna kunna hänga ner och värma låren när man sitter till häst. Då skulle man kunna rida med ridbyxor utan att frysa istället och slippa dra på sig bylsiga termobrallor, minns Ulrika Falkman.
Idén är född.
Det här är för bra för att inte ta vidare
Ett embryo till något Ulrika tror kan bli stort har skapats.
Hon droppar idén för sin man, som gillar vad han hör. De låter tankarna mogna och marinera en tid. Sedan kommer insikten: Det här är för bra för att inte ta vidare!
Ulrika Falkman skrider till verket.
– Min mormor var sömmerska och jag och mamma har tagit efter henne och sytt i hela vårt liv.
Därför var det en enkel match för mig att sy ihop en prototyp. Min man filmade några snuttar och jag tyckte att det föll bra ut, säger hon.
Idén om den funktionella ridkjolen är född
Ulrika Falkman är nöjd när hon provar prototypen. Den släpper inte in någon luft, vilket möjliggör att rida med ridbyxor och samtidigt sitta varm och behaglig i sadeln. Ytterligare finjusteringar följer. Kjolen förses med benband för att plagget inte ska fladdra när det blåser. Banden prövas i olika positioner och en slutlig skiss görs. Idén om den funktionella ridkjolen är född. Den får ett design- och mönsterskydd hos Patent- och Registreringsverket. Ett bolagsnamn skapas: Först ett U som i Ulrika, sedan engelskans hip som i höft och Uhip är ett faktum.
Ulrikas tidigare karriär inom finanssektorn, med ledande befattningar inom marknadsföring och projektledning, är till stor fördel initialt. Här kan hon ta med sig sina erfarenheter från det stora bolaget till det lilla i stället för att vara entreprenören med hästbakgrund som vill starta eget. Det innebär dessutom en stor fördel i bankkontakterna. Branschvana av att lägga upp trovärdiga marknads- och likviditetsplaner förstärker också tilltron och snart är kapitalfrågan löst.
De kreativa tankarna är som en popcornmaskin i Ulrika Falkmans huvud.
En ny idé föds: det nedfällbara ärmslutet. En ritning färdigställs, en fabrik i Dubai tillverkar och levererar.
Projektet inleds, tempot är högt
– Vi började leta fabriker. Att ledtiden normalt ligger mellan sex till åtta månader hade jag ingen aning om på den tiden. Jag satte bara igång och letade och redan efter ett par månader fick jag hem mina första kjolar. En blå, en brun och en svart, berättar Ulrika Falkman.
Alla har vi någon gång fått goda idéer, men väldigt få orkar ta det hela vägen från idé till verklighet. Hur lyckades du?
– Min motivation styrdes av att jag verkligen trodde på idén. En av mina starkaste drivkrafter är att skapa och förändra saker. Jag har även en ådra av både snickare och sömmerskor i familjen och gillar handgripligen att förändra saker, allt ifrån att sy ett plagg till att bygga om en uteplats. Att det fanns hinder på vägen såg jag bara som någonting roligt, någonting som gjorde mig ännu mer motiverad. När någon säger att det är omöjligt händer det något inom mig.
Intresset för den nya produkten ökar explosionsartat
Hösten 2011 lägger Ulrika upp de första produkterna på Uhips Facebooksida. Gensvaret är kraftfullt och odelat positivt. Intresset för den nya produkten ökar explosionsartat. Precis som Ulrika trott och hoppats finns ett stort intresse för funktionella ridkläder.
Vad den kallas?
Fråga kunderna.
– Terminologin är lite rolig där. När vi lanserade täckkjolen kallade vi den för ”täckkjol för ryttare” men i dag har den epitetet ridkjol och det har myntats av våra kunder, säger Ulrika med road stolthet i rösten.
Via kontakter lyckas Ulrika få plats i Equipe Saddles monter under dåvarande Globen Horse Show.
– Det var jättespännande och gensvaret var väldigt bra. Vi sålde ganska många kjolar redan där, minns Ulrika.
Redan under detta första hundår har Uhip en fin omsättning, med lager och kontor placerat hemma i villan i Näsbypark. Det hårda arbetet ger resultat och en stark vilja att växa vidare.
Den långa kappan ser snart dagens ljus
Sedan föds tankarna på kompletterande produkter. Banken kontaktas och grönt ljus ges för satsning nummer två. Uhip växer. Företaget flyttar från villan och får egna lokaler. En pop-up store skapas i Näsbyparks centrum. En blir två när Ulrika får sällskap av en tidigare kollega, två blir tre när en god vän som befinner sig mitt emellan två jobb hjälper till. En kund från Finland med rysk bakgrund ”nosar upp” Ulrika och får ansvar för den internationella marknaden – och så är de fyra.
Sortimentet utvecklas och utökas.
Den långa kappan ser snart dagens ljus och den ska bli en av Uhips absoluta storsäljare.
Fortsatta storsäljare kompletteras med nyheter
När Globen Horse Show åter slår upp portarna delar Ulrika monter med en annan utställare. När de för första gången tittar upp inser de att de varken hunnit äta lunch eller besöka toaletten. Klockan är 18 och de har under en hel dag stått framåtböjda och dragit upp och ner i dragkedjor över potentiella kunders ben. Mässan blir en enorm succé för Uhip som sedan fortsätter att plocka andelar på marknaden.
Fortsatta storsäljare kompletteras med nyheter, sortimentet för kvinnor får sällskap av superpopulära ridkläder för barn. När Uhip tar steget in i 2020-talet finns även ett sortiment av jackor, parkas och byxor som vänder sig till både kvinnor och män.
Ulrika Falkmans resa med Uhip har blivit framgångssagan med sköna varma kläder som dagligen förenklar livet för män, kvinnor och barn i stall- och ridmiljö.
Alla resor är unika.
Den här resan startade med en spegel.
Skriven av: Gästbloggare och journalisten Daniel Enestubbe